"Carilah dunia sekadar keperluanmu nescaya engkau akan merasa kemanisan akhirat" - "Janganlah terlalu berharap kepada sesuatu yang belum pasti, kelak engkau akan kecewa sekiranya tidak kesampaian " - "Janganlah kita berbangga dengan apa yang dimiliki segala yang ada didunia ini adalah milik Allah S.W.T. Kita cuma meminjamnya seketika" - "Teguran dengan cara yang lembut itu adalah lebih berkesan dari menggunakan kekerasan" - "Jadilah seperti air yang dapat menyejukkan dan janganlah menjadi api yang sentiasa memanaskan" - "Buatlah sesuatu itu dengan keikhlasan nescaya engkau akan terasa kemanisannya" - "Berusahalah untuk melembutkan hatimu nescaya hatimu akan hidup semula" - "Permudahkanlah urusan saudara-saudaramu, nescayalah Allah akan mempermudahkan urusanmu" - "Hindarilah diri dari sifat tergopoh gapah kerana ianya akan menghapuskan sifat sabar" - "Jangan engkau berdebat dengan orang yang jahil kerana ia mungkin akan merosakkan akhlakmu" - "Jika engkau melihat keburukan seseorang nescaya jiwamu tidak akan tenteram kerana engkau akan membencinya, maka lihatlah kebaikannya" - "Janganlah engkau memecut kenderaan untuk mengejar lampu isyarat hari ini, kerana esok, lusa dan seterusnya engkau tetap juga akan menempuhnya" - " Bersyukurlah Jika kita berada dalam kemiskinan, kerana ianya akan mendekatkan lagi diri kita kepada Allah " - "Tuntutlah ilmu selagi kita masih hidup, kerana menuntut ilmu itu wajib" - "Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur" - "Cara yang terbaik ketika berhadapan dengan orang yang sedang marah ialah dengan berdiam" - "Jika engkau mencintai dunia nescaya akhirat akan membencimu dan jika engkau mencintai akhirat nescaya akhirat akan membencimu" - "Barangsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, dizalimi lalu memaafkan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mereka keselamatan dan mereka tergolong orang-orang yang memperoleh hidayah. (HR. Al-Baihaqi)" - "Kalangan kamu yang paling baik, ialah mereka yang paling baik akhlaknya – Bukhari dan Muslim" – "Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak." - "Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu" - "Salah satu rahsia untuk kekal sihat ialah dengan sentiasa berwajah manis" - "Untuk berjaya antaranya janganlah sesekali membaca buku-buku yang boleh menimbulkan prasangka buruk, putus asa dan hilang harapan" - "Sesungguhnya Ibu dan Bapa kita hanya ada satu didunia ini, maka hargailah mereka sementara mereka masih ada" - "Ingatlah bahawa tiada rezeki yang datang bergolek" - "Belajarlah mengasihi kucing kerana ianya adalah kesayangan Nabi Muhammad SAW " - "Orang yang rajin berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 sel otak. Semakin kerap kita berfikir semakin banyak sel otak terbentuk" - "Janganlah sekali-sekali kita mengkhianati janji yang telah kita buat kerana disitu terletak nilai peribadi kita" - "Sayangilah kedua Ibubapa mu, nescaya Allah akan menyayangimu" - "Setiap tindakan kita umpama membaling bola kelangit, semakin kuat kita membalingnya maka semakin kuat ia mendapatkan kita semula" - "Tiada sesuatu pun yang kekal di alam ini semuanya akan musnah melaikan Allah" - "Tiadalah yang lebih membahagiakan jiwa kedua Ibubapa selain daripada melihat anak-anaknya mentaati suruhan Allah" - "Salam Sejahtera & Selamat Datang Kepada Adik-adik Semoga Sentiasa Ceria” - "Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW adalah seorang yang lemah lembut terhadap semua orang" - "Berbuatbaiklah kepada kedua Ibu Bapa nescaya Allah akan menyayangimu" - "Beruang membesar melebihi berat manusia. Tetapi berat anak beruang yang baru dilahirkan lebih kecil daripada tikus" - "Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ketanah juga""Hiduplah bersama Al'Quran baik dengan menghafal, membaca dan mendengarnya kerana ia adalah penawar yang paling mujarab bagi menghilangkan kesedihan dan kedukaan" - "Ingatlah sehari selembar benang lama kelamaan akan menjadi kain juga" - "Carilah sesuatu itu kerana keperluan dan bukannya kemahuan" - "Tahukah anda bahawa buah tomato boleh menawarkan rasa garam didalam masakan" - "Ingatlah ketika kita marah sebenarnya syaitan sedang bersorak dan bertepuk tangan melihat gelagat kita" - "Mendapat sesuatu yang sedikit itu lebih baik daripada tiada langsung" - "Ketahuilah bahawa sebahagian dari perlakuan anak-anak itu adalah cermin kita" - "Terlalu bergantung dengan ubat antibiotik akan melemahkan sistem pertahanan badan semula jadi" - "Sedarilah bahawa pengorbanan seorang Ibu itu terlalu tinggi hingga sanggup mempertaruhkan nyawanya sendiri, asalkan anaknya bahagia" - "Hargailah setiap pemberian itu dengan sebaik-baiknya walaupun ianya tidak menggembirakan namun sekurang-kurangnya ia menggembirakan hati sipemberinya" - "Sebaik-baik pekerja ialah orang yang kurang bercakap tetapi banyak bekerja" - "Banyak kesilapan yang kita lakukan hasil daripada kecelaruan minda kita sendiri" - "Niatkanlah sesuatu pekerjaan yang baik itu kerana Allah nescaya kita akan memperolehi keuntungan untuk dan akhirat" - "Untuk mencipta Rumahku Syurgaku sememangnya amat payah sehinggakan ramai yang berputus asa dan membiarkan sahaja bahtera kehidupannya hanyut dibawa arus" - "Jika engkau diuji dengan kesedihan maka bersabarlah, kerana kemungkinan Allah ingin memberikan sesuatu yang mengembirakan engkau" - "Pastikan anda membuka tingkap terlebih dahulu sebelum memasuki kereta yang terjemur kerana udara panasnya mengandungi toksid yang merbahaya" - "Janganlah engkau mengguris hati kedua Ibu Bapa mu sekalipun dengan perkataan AH" - "Permudahkanlah urusan seseorang nescaya Allah akan permudahkan urusanmu" - "Kahwinilah seseorang itu kerana Agamanya" - "Sesungguhnya bersedekah itu akan menambahkan rezeki & menghindarkan dari penyakit" -"Jika kekayaan yang dicari nescaya engkau tidak akan pernah merasa cukup melainkan dengan bersyukur dengan apa yang sedang berada ditanganmu" - "Ingatlah bahawa matlamat sebenarnya hidupnya kita didunia ini tidak lain hanyalah semata-mata untuk mencari keredhaan Allah" - "Jika selama ini kita menjadi orang yang banyak menerima, maka jadilah pula kita sebagai orang yang banyak memberi" - "Ketahuilah bahawa harta dunia yang banyak akan hanya menyukarkan perjalanan ke Syurga diakhirat kelak" - " - "Jika kamu mengejar dunia nescaya kamu akan letih kerana dunia akan terus berlari mempermain-main kamu" - "Seseorang itu tidak akan mendapat ketenangan dalam hidupnya selagi terdapat sikap ego walaupun sedikit" - "Salah satu cara untuk mengenali situasi jiwa seseorang ialah dengan cara melihat bagaimana ia memandu kenderaannya" - "Orang yang rakus tidak akan memperolehi ketenangan dalam hidupnya" - "Sedekat-dekat manusia dengan Allah ialah ketika sujudnya" - "Ketika engkau berada dalam kesusahan, maka janganlah berduka, kerana sesunggunya pada ketika itu ada insan yang lebih susah darimu" - "Ucapkan Allhamdullah setiap kali bangun dari tidur kerana kita masih lagi diberi peluang melihat dunia" - "Hidup ini hanyalah sementara, maka carilah sesuatu didalamnya yang boleh dibawa untuk Akhirat" - "Janganlah bersedih kerana setiap kesengsaraan itu adalah ujian dari Allah yang akan menaikkan darjat kita disisinya." - “Salam Sejahtera Dan Selamat Datang Kepada Pengunjung-pengunjung Semoga Sentiasa Diberkati Allah SWT”

YANG MENARIK

Rujukan Semasa

Untuk Pembelian Rumah Mesra Rakyat SPNB Dail 1300-80-3838

Kosmo Online

TAJUK PILIHAN

28 April 2011

Keburukan Stress

scientificamerican.com
Hidup moden penuh dengan kesibukan, tarikh akhir, kekecewaan dan kehendak sekeliling. Bagi kebanyakan orang, tekanan (stress) adalah lumrah hidup. Dalam keadaan stress yang sederhana dan terkawal, stress boleh menjadi pemangkin, memberi upaya untuk seseorang untuk melakukan yang terbaik dan berjaya. Namun jika kita secara kerap berada dalam keadaan tertekan, badan mungkin terpaksa membayar padahnya.

‘‘Kajian pada 2006 turut menunjukkan 6.4 peratus orang pernah terlintas dalam fikiran untuk membunuh diri,” (Utusan Malaysia, Januari 2011)
1. Memahami Stress (Tekanan)
Stress adalah keadaan normal badan dalam menghadapi bahaya ataupun terasa dikecam. Apabila anda berada dalam keadaan bahaya, badan biasanya akan memberi tidakbalas tersendiri. Dalam keadaan terkawal, adrenalin ditambah menyebabkan badan dan fungsi otak menjadi bertenaga. Mampu mengerah dengan menutup sebahagian fungsi dan memberi tumpuan kepada kepekaan (fokus), tahap berfikir dan tindakbalas sekali ganda berbanding normal bagi membolehkan seseorang terus hidup (contoh: ketika menghindari kemalangan).

Tindakbalas stress juga membolehkan kita bangun menghadapi cabaran. Contohnya tumpuan terhadap kecemerlangan dalam memberi penerangan (presentation), pelajar menjadi fokus dalam mengulangkaji ketika hampir hari peperiksaan daripada biasanya dihabiskan untuk menonton tv dan lain-lain.

Namun, melebihi dari tahap tertentu, stress boleh mendatangkan mudarat. Stress tidak terkawal sebegini (walaupun seseorang itu nampak tenang) namun berupaya memulakan kerosakan terhadap kesihatan, mood, produktiviti dan hubungan kita dengan seseorang, juga kualiti hidup.
2. Badan Tidak Mengenal Punca Stress
Keburukan stress adalah keseluruhan sistem tindakbalas badan tidak mampu mengenali samada stress yang dihadapi adalah dalam bentuk a. fizikal mahupun b. psikologi. Tekanan berjam-jam dalam kesesakan jalanraya, pekerjaan dan sebagainya mengarahkan badan memberi tindakbalas yang sama seperti anda dalam situasi hidup/mati. Jika anda sentiasa serius dan risau, tidak mustahil badan anda sentiasa 'on' terhadap stress. Lebih kerap badan anda diaktifkan bagi memberi tindakbalas terhadap stress, lagi sukar keadaan badan untuk 'off' dan ini memudaratkan.

3. Perubahan Keadaan Badan Semasa Stress
- Degupan jantung dan tekanan darah lebih tinggi meningkatkan pengaliran darah ke otak; meningkatkan tahap rasional berfikir,
- Gula dalam darah meningkat (untuk penguraian glukosa, lemak dan protein sedia-ada) memberi lebih tenaga kepada badan
- Darah dipesongkan dari mengalir ke perut ke arah otot di tangan dan kaki membolehkan anda berlari lebih laju dalam menyelamatkan diri.

4. Penyakit Akibat Stress
Pendedahan berpanjangan terhadap stress boleh menyebabkan pelbagai masalah kesihatan berbangkit. Stress yang kronik mengacau hampir setiap sistem dalam badan. Stress boleh menyebabkan tekanan darah tinggi, kelemahan sistem imunisasi badan, mandul dan penuaan (aging). Stress yang tidak kenal penyudahnya boleh menyebabkan kegagalan sistem otak, menyebabkan kita berterusan beremosi, menjadi gila, kerosakan minor/major terhadap fizial (dalaman/luaran) akibat sistem badan tidak diregulasi secara normal.
5. Gejala Penyakit Akibat Stress
Sakit kepala (migrain) - akibat peningkatan mendadak pengaliran darahKejang otot - akibat saraf simpathetic yang tinggiSakit sekitar mulut - tekanan berlebihan keatas gusiJarang bermimpi ketika tidur - tidur tidak nyenyakGusi berdarah - hormon kortisol meningkat, mengurangkan keupayaan imunisasi badan seterusnya menyenangkan jangkitan bakteria di mulutJerawat - hormon tidak seimbangMengidam makanan manis - bukan sebab estrogen, tetapi kerana logik stress semata-mataKegatalan kulit - pengaktifan saraf yang memberi sensasi gatal pada kulitAlergic berlebihan - imunoglobulin E (IgE) dirembeskan dalam darah memberi sensasi alergicSakit perut tiba-tiba - teori saraf di otak yang stress menyebarkan tidakbalas ke saraf di sistem perut yang sepatutnya tidak berlaku dalam keadaan normal.
6. Berapa Banyak Stess Yang 'Terlebih'?
Bergantung kepada individu. Jadi adalah penting untuk kita memahami badan dan mengenalpasti had diri sendiri terhadap stress. Seseorang mampu menerima banyak kali tumbukan berbanding orang lain, dan seseorang mampu menghadapi tekanan hidup lebih tinggi berbanding orang lain.

'Steve (Paul) Jobs pernah mengatakan dalam satu wawancara jika beliau betul-betul boleh bercuti, beliau mahu bercuti sepenuhnya di tengah-tengah bandar New York'.

Keupayaan kita bagi menghadapi stress bergantung terhadap pelbagai faktor: kualiti hubungan, pandangan terhadap kehidupan (world view), kebijaksanaan emosi, pengetahuan dan genetik.

7. Adakah Anda Mengawal Stress, atau Stress Mengawal Anda?
- Jika diancam, adakah anda mampu bertenang?
- Bolehkan anda berinteraksi bersama rakan dan seterusnya mengurangkan marah?
- Apabila balik rumah setiap malam, adakah anda rasa marah mahupun tenang?
- Adakah anda emosional?
- Bolehkan anda mengesan stress yang dihadapi orang sekeliling?
- Jika rasa lesu, bolehkah anda menjadikan badan kembali bertenaga?
8. Stress Dan Anda
- Sesetengah orang gembira berucap manakala orang lain risau
- Seseorang mampu memberi kerja terbaik dekat tarikh akhir manakala sesetengahnya teruk
- Ada orang cenderung membantu ahli keluarga yang menghadapi kesusahan manakala ada orang yang menganggapnya sebagai bebanan.
- Adakalanya perubahan dihadapi memberi peluang kepada si A manakala si B menganggapnya sebagai ancaman.
9. Tips Mengurangkan Stress
A. Diet/Pemakanan
- Vitamin C dan magnesium: membantu otak merembeskan seratonin, hormon yang mengawal perasaan (mood).
- Zink dan vitamin B-kompleks: melawan radikal bebas, toksin dalam udara dan produk sampingan semasa pencernaan di perut.
- Sayuran, buah-buahan dan kekacang: mengandungi mineral dan vitamin bagus untuk menghilangkan stress.
B. Perbuatan/Sikap
- Rehat seminit dua: Terima stress sebagai lumrah hidup dan stress dihadapi kali ini akan pergi/diselesaikan juga sama seperti kerja-kerja lain.
C. Urutan/Meditasi
- Akupuntur sendiri: Berikan tekanan kecil menggunakan ibu jari di bahagian dada atas (dibawah tulang rusuk pertama) selama seminit.
- Meditasi ringkas/yoga: 10-25 minit untuk refleksi menyenangkan.
- Bernafas dalam-dalam: 5 minit.
D. Luangkan sedikit masa melakukan perkara disukai diri sendiri






blog.khaltamarplus.com

Tiada ulasan: