"Carilah dunia sekadar keperluanmu nescaya engkau akan merasa kemanisan akhirat" - "Janganlah terlalu berharap kepada sesuatu yang belum pasti, kelak engkau akan kecewa sekiranya tidak kesampaian " - "Janganlah kita berbangga dengan apa yang dimiliki segala yang ada didunia ini adalah milik Allah S.W.T. Kita cuma meminjamnya seketika" - "Teguran dengan cara yang lembut itu adalah lebih berkesan dari menggunakan kekerasan" - "Jadilah seperti air yang dapat menyejukkan dan janganlah menjadi api yang sentiasa memanaskan" - "Buatlah sesuatu itu dengan keikhlasan nescaya engkau akan terasa kemanisannya" - "Berusahalah untuk melembutkan hatimu nescaya hatimu akan hidup semula" - "Permudahkanlah urusan saudara-saudaramu, nescayalah Allah akan mempermudahkan urusanmu" - "Hindarilah diri dari sifat tergopoh gapah kerana ianya akan menghapuskan sifat sabar" - "Jangan engkau berdebat dengan orang yang jahil kerana ia mungkin akan merosakkan akhlakmu" - "Jika engkau melihat keburukan seseorang nescaya jiwamu tidak akan tenteram kerana engkau akan membencinya, maka lihatlah kebaikannya" - "Janganlah engkau memecut kenderaan untuk mengejar lampu isyarat hari ini, kerana esok, lusa dan seterusnya engkau tetap juga akan menempuhnya" - " Bersyukurlah Jika kita berada dalam kemiskinan, kerana ianya akan mendekatkan lagi diri kita kepada Allah " - "Tuntutlah ilmu selagi kita masih hidup, kerana menuntut ilmu itu wajib" - "Ilmu dan kepandaian itu adalah sahabat yang setia dalam hidup sampai kepada penghabisan umur" - "Cara yang terbaik ketika berhadapan dengan orang yang sedang marah ialah dengan berdiam" - "Jika engkau mencintai dunia nescaya akhirat akan membencimu dan jika engkau mencintai akhirat nescaya akhirat akan membencimu" - "Barangsiapa diuji lalu bersabar, diberi lalu bersyukur, dizalimi lalu memaafkan dan menzalimi lalu beristighfar maka bagi mereka keselamatan dan mereka tergolong orang-orang yang memperoleh hidayah. (HR. Al-Baihaqi)" - "Kalangan kamu yang paling baik, ialah mereka yang paling baik akhlaknya – Bukhari dan Muslim" – "Berfikir sejenak, merenung masa lalu adalah permulaan yang baik untuk bertindak." - "Apabila menyedari bahawa anda telah melakukan kesalahan, usahlah berlengah untuk perbetulkan kesalahan itu" - "Salah satu rahsia untuk kekal sihat ialah dengan sentiasa berwajah manis" - "Untuk berjaya antaranya janganlah sesekali membaca buku-buku yang boleh menimbulkan prasangka buruk, putus asa dan hilang harapan" - "Sesungguhnya Ibu dan Bapa kita hanya ada satu didunia ini, maka hargailah mereka sementara mereka masih ada" - "Ingatlah bahawa tiada rezeki yang datang bergolek" - "Belajarlah mengasihi kucing kerana ianya adalah kesayangan Nabi Muhammad SAW " - "Orang yang rajin berfikir mempunyai sehingga 1,000,000,000,000 sel otak. Semakin kerap kita berfikir semakin banyak sel otak terbentuk" - "Janganlah sekali-sekali kita mengkhianati janji yang telah kita buat kerana disitu terletak nilai peribadi kita" - "Sayangilah kedua Ibubapa mu, nescaya Allah akan menyayangimu" - "Setiap tindakan kita umpama membaling bola kelangit, semakin kuat kita membalingnya maka semakin kuat ia mendapatkan kita semula" - "Tiada sesuatu pun yang kekal di alam ini semuanya akan musnah melaikan Allah" - "Tiadalah yang lebih membahagiakan jiwa kedua Ibubapa selain daripada melihat anak-anaknya mentaati suruhan Allah" - "Salam Sejahtera & Selamat Datang Kepada Adik-adik Semoga Sentiasa Ceria” - "Sesungguhnya Nabi Muhammad SAW adalah seorang yang lemah lembut terhadap semua orang" - "Berbuatbaiklah kepada kedua Ibu Bapa nescaya Allah akan menyayangimu" - "Beruang membesar melebihi berat manusia. Tetapi berat anak beruang yang baru dilahirkan lebih kecil daripada tikus" - "Sepandai-pandai tupai melompat akhirnya jatuh ketanah juga""Hiduplah bersama Al'Quran baik dengan menghafal, membaca dan mendengarnya kerana ia adalah penawar yang paling mujarab bagi menghilangkan kesedihan dan kedukaan" - "Ingatlah sehari selembar benang lama kelamaan akan menjadi kain juga" - "Carilah sesuatu itu kerana keperluan dan bukannya kemahuan" - "Tahukah anda bahawa buah tomato boleh menawarkan rasa garam didalam masakan" - "Ingatlah ketika kita marah sebenarnya syaitan sedang bersorak dan bertepuk tangan melihat gelagat kita" - "Mendapat sesuatu yang sedikit itu lebih baik daripada tiada langsung" - "Ketahuilah bahawa sebahagian dari perlakuan anak-anak itu adalah cermin kita" - "Terlalu bergantung dengan ubat antibiotik akan melemahkan sistem pertahanan badan semula jadi" - "Sedarilah bahawa pengorbanan seorang Ibu itu terlalu tinggi hingga sanggup mempertaruhkan nyawanya sendiri, asalkan anaknya bahagia" - "Hargailah setiap pemberian itu dengan sebaik-baiknya walaupun ianya tidak menggembirakan namun sekurang-kurangnya ia menggembirakan hati sipemberinya" - "Sebaik-baik pekerja ialah orang yang kurang bercakap tetapi banyak bekerja" - "Banyak kesilapan yang kita lakukan hasil daripada kecelaruan minda kita sendiri" - "Niatkanlah sesuatu pekerjaan yang baik itu kerana Allah nescaya kita akan memperolehi keuntungan untuk dan akhirat" - "Untuk mencipta Rumahku Syurgaku sememangnya amat payah sehinggakan ramai yang berputus asa dan membiarkan sahaja bahtera kehidupannya hanyut dibawa arus" - "Jika engkau diuji dengan kesedihan maka bersabarlah, kerana kemungkinan Allah ingin memberikan sesuatu yang mengembirakan engkau" - "Pastikan anda membuka tingkap terlebih dahulu sebelum memasuki kereta yang terjemur kerana udara panasnya mengandungi toksid yang merbahaya" - "Janganlah engkau mengguris hati kedua Ibu Bapa mu sekalipun dengan perkataan AH" - "Permudahkanlah urusan seseorang nescaya Allah akan permudahkan urusanmu" - "Kahwinilah seseorang itu kerana Agamanya" - "Sesungguhnya bersedekah itu akan menambahkan rezeki & menghindarkan dari penyakit" -"Jika kekayaan yang dicari nescaya engkau tidak akan pernah merasa cukup melainkan dengan bersyukur dengan apa yang sedang berada ditanganmu" - "Ingatlah bahawa matlamat sebenarnya hidupnya kita didunia ini tidak lain hanyalah semata-mata untuk mencari keredhaan Allah" - "Jika selama ini kita menjadi orang yang banyak menerima, maka jadilah pula kita sebagai orang yang banyak memberi" - "Ketahuilah bahawa harta dunia yang banyak akan hanya menyukarkan perjalanan ke Syurga diakhirat kelak" - " - "Jika kamu mengejar dunia nescaya kamu akan letih kerana dunia akan terus berlari mempermain-main kamu" - "Seseorang itu tidak akan mendapat ketenangan dalam hidupnya selagi terdapat sikap ego walaupun sedikit" - "Salah satu cara untuk mengenali situasi jiwa seseorang ialah dengan cara melihat bagaimana ia memandu kenderaannya" - "Orang yang rakus tidak akan memperolehi ketenangan dalam hidupnya" - "Sedekat-dekat manusia dengan Allah ialah ketika sujudnya" - "Ketika engkau berada dalam kesusahan, maka janganlah berduka, kerana sesunggunya pada ketika itu ada insan yang lebih susah darimu" - "Ucapkan Allhamdullah setiap kali bangun dari tidur kerana kita masih lagi diberi peluang melihat dunia" - "Hidup ini hanyalah sementara, maka carilah sesuatu didalamnya yang boleh dibawa untuk Akhirat" - "Janganlah bersedih kerana setiap kesengsaraan itu adalah ujian dari Allah yang akan menaikkan darjat kita disisinya." - “Salam Sejahtera Dan Selamat Datang Kepada Pengunjung-pengunjung Semoga Sentiasa Diberkati Allah SWT”

YANG MENARIK

Rujukan Semasa

Untuk Pembelian Rumah Mesra Rakyat SPNB Dail 1300-80-3838

Kosmo Online

TAJUK PILIHAN

09 Disember 2014

Kisah Hud hud

Sewaktu kecil, ayah selalu bawa kami balik ke kampung. Memang seronok, bila dengar nak balik kampung. Lagi-lagi lah saya ni tinggal di bandar. Asyik terkurung dalam rumah, tak pun pergi main di padang atau taman. Tak banyak benda best yang boleh dibuat. Yela, semua keliling bangunan batu.


Tapi saya bukan nak cerita tentang balik kampung. Cuma teringat, sewaktu pergi meredah belukar semak samun belakang rumah Atok di Muar, pernah sekali itu, ternampak burung Hud Hud. Betul ke tu burung Hud Hud? Taktau la saya betul atau tidak nama burung itu Hud Hud. Ada yang kata Belatuk, ada juga yang kata Kingfisher . Takpe tentang itu, kita boleh buat kajian lain.

Bila sebut Hud Hud, teringat kisah dalam Al-Quran. Surah An-Naml. Ada kisah tentang Nabi Sulaiman a.s dengan burung Hud Hud. Sewaktu di sekolah rendah, apa yang saya faham ialah Nabi Sulaiman boleh cakap bahasa haiwan, dan baginda memiliki seluruh kerajaan di bumi pada waktu itu.

Nabi Sulaiman juga boleh arahkan angin, jin dan air untuk ikut arahan baginda. Masa itu, memang mimpi nak jadi sangat macam Nabi Sulaiman a.s. Biasalah, otak budak-budak. Tahu seronok sahaja.

Bila dah makin dewasa ini, rupanya baru sedar dan faham, bukan itu sahaja kisahnya. Ada mesej lain, yang lebih besar ingin disampaikan oleh Allah s.w.t kepada umat manusia daripada kisah tersebut. Kisah yang sarat dengan pelbagai pengajaran dan makna tarbawi buat para daie.

Di sini, saya bukan ingin mengkisahkan kesemuanya pasal Hud Hud. Itu, anda boleh buat rujukan sendiri melalui kitab-kitab tafsir yang ada. Tak pun, bertanya kepada mereka yang tahu di sekeliling anda. Saya cuma ingin berkongsi sedikit apa yang saya fahami.

Waktu itu, Hud Hud tidak hadir di perhimpunan rakyat jelata Nabi Sulaiman a.s. Kelibat bayangnya tidak kelihatan. Akibatnya, Nabi Sulaiman a.s telah marah, hinggakan baginda a.s mengancam akan mengambil tindakan tegas terhadap Hud Hud jika di dapati benar ia bersalah kerana ponteng. Sudah pasti, semua yang hadir pada waktu itu, tertanya-tanya, ke mana la perginya Hud Hud ni.

Tapi, rupanya Hud Hud bukan sengaja tidak hadir. Hud Hud ada misi lain pada waktu itu.

hoopoeHud Hud…hanyalah seekor burung.

Apa mesej Allah kepada kita daripada kisah Hud Hud ini?

Ini adalah atas kefahaman saya.

Bahawa Allah seolah-olah inginkan kita, saya, anda dan mereka yang katanya nak perjuangkan Islam ni, ukur usaha kita dibandingkan dengan Hud Hud, seekor burung. Sedangkan kita manusia, makhluk mulia ciptaan Allah. Tugas untuk makmurkan muka bumi ini juga, atas kita. Bukan makhluk lain.

Bagi saya, Kisah Hud Hud ini, bukan kisah biasa. Ia kisah yang penuh makna hinggakan Allah pilih untuk abadikan jasa Hud Hud di dalam kitab-Nya. Subhannallah!

Kita semua kena ingat, bahwa Hud Hud hanya seekor burung. Saiznya juga kecil. Bukan sehebat Helang mahupun Rajawali. Di akhirat kelak, burung tidak akan dihisab. Burung tidak ada buku catitan. Bahkan ketika di dunia lagi, burung tidak terbeban dengan dosa atau pahala. Itulah burung, jauh besar bezanya dengan manusia.

Apa usaha Hud Hud, sampai Allah s.w.t rakamkan kisahnya di dalam Al-Quran?

Hud Hud telah beri maklumat kepada Nabi Sulaiman a.s tentang adanya sekumpulan manusia yang tidak menyembah Allah s.w.t. di satu kawasan. Akhirnya, dengan maklumat itu, telah berjaya mengislamkan Permaisuri Balqis, Ketua Negeri Saba’ dan kaumnya.

Ya, lihatlah. Seekor burung telah menjadi asbab kepada Islamnya sebuah negara yang Kafir. Maha Besar Allah.

Jika difikirkan, Allah s.w.t Maha Kuasa untuk mewahyukan sahaja kepada Nabi Sulaiman a.s tentang kerajaan Saba’ ini. Tapi, Allah pilih Hud Hud, sebagai asbab untuk memberitahu Nabi Sulaiman a.s tentangnya. Hud Hud bukannya manusia, juga bukan jin. Tapi seekor haiwan spesis burung yang kecil.

Pada saya, inilah antara dalil bahawa dakwah ini, adalah ditegakkan dengan usaha. Usaha umat itu sendiri. Bukannya semata-mata Islam ini agama yang benar, ia akan tegak dengan sendiri. Maka, tugas utama kita adalah mencari asbab, hidayah itu tetap milik Allah s.w.t.

Islam bukan agama magis. Maksudnya, disebabkan Islam itu agama pilihan Allah s.w.t, maka ia akan terus jadi hebat. Tidak. Umat Islam itu sendiri yang bertanggungjawab untuk tegakkan Islam.Inilah kefahaman yang difahami oleh para sahabat r.a dan salafus soleh. Hidup mereka, sepenuhnya untuk dakwah.

Ya, memang benar. Islam pasti akan menang jua akhirnya. Beriman bahawa Islam akan pasti menang , itu sebahagian daripada akidah. Itu saya jelas.

Cuma, persoalannya ialah, apa usaha kita ke arah kemenangan Islam itu? Cup…anda tak perlu sebut pada saya. Saya yakin, masing-masing ada hujah tersendiri.

Apapun, bagi saya, biarlah amal dakwah kita yang bersungguh-sungguh itu menjadi jawapan terbaik untuk membenarkan dakwaan kita, yang katanya nak hidup untuk dakwah. Moga benar kata-kata indah itu.

Ini kisah Hud Hud. Kisah kita bagaimana pula?

esfarisi.wordpress.com

Tiada ulasan: